Wednesday 28 December 2011

Robot dan Sardin

Peaceful Obstacle 

sambil-sambil kat opis sakit kepala buat akaun, gua online la jap cari teknik mencari ketenangan kepala otak atas bebanan nombo-nombor brengset.. tapi ada 1 benda yang buat gua tertarik, isu turun bendera, mahaDUMB, auku kejadah, najib, bla-bla dan sewaktu dengannya. gua faham sistem dan keadaan dalam negara kita tak macam dulu lagi.. dulu kita umpama robot, ikut je semua.. kalau kerajaan suruh A, kebanyakan dari kita pun buat la A.. kalau B, buat B dan seterusnya.. tapi sekarang dah agak berbeza sikit. kalau ada yang rasa A tak betul, robot-robot yang ada ni da boleh shut down automatik dan reset semula, malah siap boleh SOUND lagi terang terangan.. gua sendiri rasa robot yang dah mula boleh berfikir membetulkan mana arahan yang salah ni merupakan 1 perkembangan yang baik. demokrasi yang hidup. cewah.. walaupun kebanyakannya  lebih kepada 'bentaik~' semata. dalam isu robot yang makin bijak ni, wujud la pulak saintis-saintis yang berkepentingan.. ini lah masalahnya.. asalnya robot tadi cuba menegakkan perkara asas yang betul semata tetapi ada sesetengah robot ni tadi telah dipengaruhi oleh saintis-saintis yang mahukan sesuatu yang di luar jangkauan. al maklum la, robot-robot ni masih di peringkat baru mula nak belajar berfikir sendiri, terus pula di serbu dengan pelbagai pengaruh asing yang negatif. gua padat-padatkan semua jalan cerita ni yang tersurat dan tersirat lalu gua bubuh dalam tin sardin dan gua masak sendiri guna rice cooker opis ni dan hasilnya... jeng jeng jeng.. sedap! memang sedap! begitu juga la bila first time bila gua tengok movie cerita transformers kat wayang. kagum asli. macam dashat sangat je gua tengok.. robot-robot bergelimpangan merata. robot bijak la katakan.. boleh buat semua.. dashat.. tapi.. walau sesedap manapun jalan cerita transformers tersebut, memang tetap akan ada babak kemusnahan, kesengsaraan, dan kesedihan.. cerita robot ni bai.. haha.. bila nak di bandingkan pula dengan robot mula yang gua cerita awal tadi dengan robot transformers memang banyak bezanya tapi soal kemusnahan dan kehancuran tu memang rencah realiti kehidupan berbanding realiti kebahagiaan. btoi ke tak? haha.. macam perang la. ada ke perang kat muka bumi ni berakhir dengan gelak tawa di saat pengakhiran perang. jarang sangat.. bosnia nak recover dari kemusnahan perang pun makan masa berapa lama.. jika dalam movie, kita mampu mencorakkan kemusnahan dengan pengakhiran bahagia, happy ending, dan segala macam yang boleh buat lu tersengeh dengan mudah, but in reality.. i dont think so.. tak kisah la lu siapa, lu faham ke tak, lu mahasiswa or mahaDumB, gua tak kisah.. tapi jangan la lu hanya fikirkan perjuangan lu semata.. robot sama robot, manusia berkecuali mati kat tengah. bego! politic pollution is about ALL! ass

No comments:

Post a Comment